woensdag 4 november 2009

Aanleg van nieuw busstation aan station Gent Sint-Pieters kan beginnen.

Bovenop een deel van de dakplaat van de ondergrondse parkeergarage tussen het Maria-Hendrikaplein en de Fabiolalaan, plant het Project Gent Sint-Pieters een nieuw en groter busstation, met 12 perrons en dus 24 halteplaatsen. De ruwbouwwerken aan de ondergrondse parkeergarage zijn voldoende ver gevorderd om op 6 november een overdracht van het bewuste deel te organiseren: Aannemer Besix, die de parkeergarage in ruwbouw uitvoert, draagt een zone van 6.000 m² waar het busstation moet komen over aan aannemer Wegebo. De komende maanden start deze aannemer in opdracht van De Lijn met de infrastructuurwerken voor de bussen en trams aan Gent Sint-Pieters.

In eerste instantie zullen 7 overdekte perrons voor gelede bussen worden aangelegd. Er wordt ook een tijdelijke tramhalte gecreëerd ter hoogte van de eerste huizen van de Fabiolalaan. Een aparte en tijdelijke halte voor busreizigers wordt gebouwd langsheen de vernieuwde Fabiolalaan (voor bussen die in rustpauze gaan). Ook tramspoorwerken worden gepland om de trams richting Flanders Expo via de dakplaat op de parkeergarage en via de nieuwe (voorlopige) tramtunnel naar de Voskenslaan te laten rijden. Dezelfde aannemer zal ook de afwerking van de hele tramtunnel en de aansluiting van de sporen ter hoogte van de Voskenslaan voor zijn rekening nemen. Tegen september 2010 zal De Lijn deze infrastructuur voor haar bussen en trams in gebruik nemen.

TimiOok aan de andere kant van het Sint-Pietersstation wordt er doorgewerkt. Rechtover de sporthal van de Hogeschool Gent bouwt Infrabel (de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet) de Timichegtunnel voor auto- en fietsverkeer. Die zal de R4 verbinden met het station Gent Sint-Pieters. In het kader van de ruwbouwwerken zijn er de komende dagen omvangrijke werken gepland. Op 6, 7 en 8 november wordt bovenop de Timichegtunnel het op voorhand gemonteerde bruggenhoofd geplaatst. Het gaat om een rechthoekige vakwerkligger van staal met eromheen een kader van architectonisch beton (22 ton constructiestaal en ruim 195 ton beton). Twee hijskranen met een vermogen van elk 500 ton zullen het gevaarte op zijn plaats zetten. Dit is millimeterwerk. De vakwerkligger heeft een esthetische én een dragende functie: hij helpt het dak van de tunnel op zijn plaats te houden zodat er vooraan geen extra centrale steunpijler hoeft te worden geplaatst.

Timing: na de voorbereidende werken op zaterdagochtend kan de feitelijke plaatsing (optillen van de vakwerkligger en op de steunmuren links en rechts van de tunnel plaatsen) starten om 9 uur. De afwerking van de brugligger: verankering aan de dakplaat van de tunnel, ijzer schilderen in basaltgrijs, antigraffiti laag, verlichting plaatsen, waterdichting, zal plaatsvinden later op de maand. De totale ruwbouwfase van de Timichegtunnel wordt beëindigd in het voorjaar 2010. Tegen september 2010 moeten er auto’s en fietsen kunnen doorrijden, richting ondergrondse parkeergarage en Fabiolalaan.

Omwonenden zijn per brief op de hoogte gebracht van het feit dat er op zaterdag en zondag plaatselijk geen auto’s zullen mogen voorbijrijden. 6 haltes op de St-Denijslaan en de M. Dupuislaan van de buslijnen 34, 35 en 36 worden niet bediend vanaf zaterdagmorgen 5 u tot zondagavond 24 u. De Lijn laat haar bussen plaatselijk omrijden. Fietsers en voetgangers krijgen wel toegang. Het treinverkeer zal geen hinder ondervinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten