maandag 9 maart 2009

Eerste hybridebus rijdt door Gentse straten

Hybridebus 06Gents schepen voor mobiliteit Karin Temmerman, Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt en directeur-generaal Ingrid Lieten van De Lijn hebben vandaag de eerste hybride dieselbus in de Benelux in gebruik genomen. Vanaf heden zet De Lijn een hybride dieselbus in op de Gentse lijn 3 van Mariakerke naar Gentbrugge. Deze dieselelektrische hybride bus wordt aangedreven door elektromotoren. Die halen hun vermogen uit twee krachtbronnen: enerzijds een dieselmotor, anderzijds een energieopslagsysteem. Dat slaat de energie op die vrijkomt bij het remmen. Bij het vertrek of als de bus extra energie nodig wordt de opgeslagen energie weer afgegeven. Omdat het een experiment betreft laat De Lijn de nieuwe bus als extra in bovenop het gewone aantal rijden.

De hybride bus opvallend stiller (tot 30 %), bijvoorbeeld bij het vertrek aan een halte. Daarnaast verbruikt de bus tot 25 procent minder dan een gewone dieselbus. Daardoor stoot hij minder schadelijke stoffen uit als NOx en C02, die zure regen en broeikaseffect veroorzaken. Na een grondige test van dit prototype zal leverancier Van Hool vanaf juli de overige bussen produceren. De Lijn investeert in totaal 15 miljoen euro in 35 hybride bussen: 5 stadsbussen, 5 gewone bussen en 25 gelede bussen. 20 bussen zullen rijden in Gent, 10 in Leuven en 5 in Brugge. Tegen eind 2010 zullen de 35 hybride bussen geleverd zijn. Deze bestelling is goed voor 80 manjaren werk.

Vlaams minister Kathleen Van Brempt: “ De Vlaamse regering maakt 20,5 miljoen euro vrij om 63 nieuwe bussen, waaronder 44 hybride, te bestellen. Vlaanderen zet in op een kwalitatief en milieuvriendelijke openbaar vervoer. Dit contract is ook een stimulans voor de economie om te blijven innoveren”. De nieuwe investering komt bovenop de 35 hybride bussen die eind vorig jaar besteld werden. De eerste hybride bussen van deze nieuwe bestelling zullen volgend jaar in het straatbeeld verschijnen.

Er worden ook 19 gelede dieselbussen besteld, een bestelling van 5,3 miljoen euro. Deze bussen worden uitgerust met de meest milieuvriendelijke Euro 5 motor en een roetfilter, waardoor ze nog zuiniger, milieuvriendelijker en stiller rijden. Oudere bussen worden uitgerust met roetfilter én ureuminjectie, wat oudere dieselmotoren minder vervuilend maakt. Proeven met PPO en waterstofbussen tonen aan dat De Lijn blijft zoeken naar milieuvriendelijke technologieën. Tot slot wordt gekozen voor meer vertramming. In gebruik nemen van slapende premetrokokers, verlengingen van trambanen en lightrailprojecten staan op stapel. Voor trams werd bovendien voor meer groene stroom gekozen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen