2009 wordt een druk jaar voor het Project Gent Sint-Pieters. Er wordt hard gewerkt aan de ruwbouw van de ondergrondse parkeergarage, de bouw van 2 tunnels onder de treinsporen en de aanleg van de inrit van de toekomstige ondergrondse Kiss&Ride. Ook de taxizone op het Maria Hendrikaplein krijgt vorm. Ook in de omgeving wordt er gewerk: het wegdek van de Koningin Fabiolalaan wordt hernieuwd, er word gewerkt aan het Maria Hendrikaplein en er komt een nieuwe verbindingsweg voor auto- en fietsverkeer van en naar de R4.
Het eerste stuk van de Koningin Fabiolalaan tot aan de Frans De Potterstraat wordt vier meter breder. Die krijgt het uitzicht van een boulevard, vergelijkbaar met de vernieuwde Clementinalaan. Voor het stuk tussen de Snepkaai en de Frans De Potterstraat gaat het enkel om waterleidings- en rioleringswerken. In de loop van februari en maart verplaatst TMVW de hoofdwaterleiding naar de kant van de huizen. Eind april krijgt Fabiolalaan een nieuwe, extra rioleringsbuis voor de aparte opvang en afvoer van regenwater. Het rioleringswerk begint op het laagste punt: dat is de doorsteek in twee fasen onder de Snepkaai, naar de Leie. Via tijdelijke verkeerslichten zal het verkeer beurtelings in alle richtingen kunnen rijden
In mei en juni start de collectorenaanleg tussen de Snepkaai tot de Aaigemstraat. De collector komt langs de kant van sporen te liggen. Tijdens deze fase wordt de Fabiolalaan versmald. Het autoverkeer in twee rijrichtingen blijft mogelijk via één rijstrook en de parkeerstrook die plaatselijk geasfalteerd wordt om geluidshinder te vermijden. Na het bouwverlof en tot de zomer van 2010 concentreren de werken zich op het voorste deel van de K. Fabiolalaan en op het stuk Maria-Hendrikaplein tussen de Boudewijnstraat en de Koning Albertlaan.
Op het stuk K. Maria-Hendrikaplein tussen de tramsporen en de huizenrij aan Taxistop wordt het volledige wegdek vernieuwd, inclusief de fietspaden en de stoep. Voor tram 1 worden een tijdelijke halte en nieuwe sporen aangelegd op de kop van de Koningin Fabiolalaan, maar naast het feitelijke profiel van de rijweg.
Ter hoogte van het verkeersknooppunt van de R4 aan Flanders Expo komt de 500 meter lange Valentin Vaerwyckweg. Die loopt achter de Hogeschool Gent en de Hogeschoolsporthal tot aan de Sint-Denijslaan. Dat kruispunt wordt met verkeerslichten uitgerust. Auto’s kunnen de Sint-Denijslaan op, ofwel rechtdoor de nieuwe Timichegtunnel onder het sporen door. De Hogeschool krijgt een eigen op- en afrit op de nieuwe verbindingsweg. Bij de werken behoort ook een geluidsscherm dat het brede nieuwe fietspad en het nieuwe natuurpark Overmeers zal scheiden van het autoverkeer. De eerste realisatie van 2009 zal een fiets- en voetgangerstunnel zijn ter hoogte van de R4 onder de nieuwe Valentin Vaerwyckweg door. Vervolgens zal de rijweg, het fietspad, de afslag naar de Hogeschool en de aftakking naar de R4 uitgevoerd worden. Gedurende de aansluitingswerken het onmogelijk zal zijn om vanaf de R4 vanuit Merelbeke, af te slaan naar Flanders Expo en de E40. De hele Valentin Vaerwyckweg en het kruispunt met de Sint-Denijslaan moet klaar zijn in het najaar van 2010.
De Sint-Denijslaan wordt ter hoogte van de nieuwe Timichegtunnel aan de Hogeschoolsporthal, in één van de weekends van mei 2009 werken uitgevoerd die het verkeer op de Sint-Denijslaan zullen hinderen. Een monumentale brugligger wordt aangevoerd en met een hijskraan op de juiste plaats bevestigd. Op 18 maart opent het fietspunt Max Mobiel officieel 600 bijkomende fietsenstallingen. Ze zijn dag en nacht voor iedereen gratis toegankelijk, verlicht, overdekt, en bereikbaar via een fietshelling aan de huidige fietsstallingen op de Sint-Denijslaan, en via een inrit in de Reigerstraat. Op deze site werd de opening voor het eerst voorgesteld. De plannen voor Fabiolalaan en Vaerwyckweg worden woensdag 4 maart tussen 17 tot 21 uur voorgesteld in het Atheneum Voskenslaan.
Guido Van Peeterssen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten