donderdag 3 december 2009

Alberto Garutti laureaat van de Cultuurprijs van de Stad Gent 2009.

Wie herinnert zich nog de tentoonstelling ‘Over the Edges’, een project van de Gentse kunstpaus Jan Hoet? Alberto Garutti, de man die tijdens Over The Edges met het project ‘Untitled’ ervoor zorgde dat het licht aanging op de Vrijdagsmarkt, telkens er in Gent een kindje geboren werd. In de verloskamer was een knop geïnstalleerd die in verbinding stond met de herkenbare bolvormige straatverlichting. Alberto Garutti krijgt de Cultuurprijs 2009 van de stad Gent voor zijn uitzonderlijke bijdrage aan de kunst in de publieke ruimte in Gent.

De Cultuurprijs wordt geselecteerd en toegekend op voorstel van een jury, voorgezeten door Philippe Van Cauteren, (artistiek directeur, SMAK) en was samengesteld uit Anne-Mie Hautekeete (Dienst Kunsten, werkgroep KIPR), Rolf Quaghebeur (Witte Zaal, Gent en team Vlaamse Bouwmeester), Sjoerd Paridaen (KASK, Gent), Philip De Roo (Dienst Coördinatie), Menno Meeuwis (Middelheim), Marijke Van Eeckhoute (UGent). De jury stelde de Italiaanse kunstenaar Alberto Garutti voor als laureaat voor zijn uitzonderlijke bijdrage aan de kunst in de publieke ruimte in Gent.

De jury prijst vooral de manier waarop de kunstenaar essentiële gebeurtenissen in de stad verbindt en de onzichtbare bewegingen blootlegt. De centrale plaats van de inwoners van Gent in dit werk was een wereldprimeur. Met zijn simpele ingreep weet Garutti de groei en sentimentaliteit van de stad Gent en haar inwoners letterlijk te verbeelden. De geboorte, de stad en het leven worden binnen deze stedelijke samenleving met elkaar in verband gebracht. De stedelijke ingreep werd, naast de signalen van de straatverlichting zelf, slechts gecommuniceerd aan de hand van een klein plakkaatje met uitleg. Op die manier maakte hij van de geboorte van elke nieuwe Gentenaar méér dan een statistiek. Het zijn gebeurtenissen met een grote sentimentele waarde die in dit werk een plaats krijgen. Zowel de actie van de verloskundige om op de knop te duwen in het ziekenhuis als ook de reactie bij de voorbijgangers en terrasgebruikers op het plein, betrekt de inwoners van deze stad op een heel directe, actieve en zichtbare manier.

Het is niet alleen een kunstwerk van Alberto Garutti, het is ook een werk van de Gentenaren omdat ze er zelf deel van uitmaken. De kunstenaar rekent immers op de ‘collectieve intelligentie’ van de toeschouwer, zonder daarbij het publiek te infantiliseren. Door de Cultuurprijs aan Alberto Garutti uit te reiken, geeft de Stad Gent ze in ook aan de Gentenaren en aan hun vermogen om kunst een plaats te geven in hun stad, in hun leven en aan de plaats die ze innemen in de kunst. We moeten deze plaats in het werk van Garutti (als internationaal gerenommeerde kunstenaar) koesteren. Hij op zijn beurt heeft zich al verbonden met de stad… Met deze prijs kan de stad zich ook aan hem linken.

Maar 'Over the Edges' krijgt een vervolg: in 2012 zal TRAC kunst opnieuw centraal stellen in de Gentse straten. Ook de buitenwijken worden nu betrokken, want TRACK trekt een spoor van kunst van het Dampoort- tot aan het Sint-Pietersstation. "Over the Edges komt niet terug", benadrukt artistieke directeur Philippe Van Cauteren: "Wat wel komt is TRACK, een logische opvolger. TRACK verwijst enerzijds naar de spoorweg, anderzijds naar sporen op een CD. Door die route te kiezen, kiezen we dus om niet meer om alleen in de buik van de stad aanwezig te zijn, maar ook in de rand".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten