woensdag 21 oktober 2009

Digitale vrachtwagensluis weert sluipverkeer

Vrachtwagensluis 07In Rieme, deelgemeente van Evergem in de Gentse kanaalzone, is vandaag de eerste digitale vrachtwagensluis in gebruik genomen. De sluis moet het sluipverkeer uit dorpskernen weren. Dagelijks worden de dorpskernen in de Gentse kanaalzone doorkruist door zware vrachtwagens. In Rieme rijden dagelijks meer dan 700 vrachtwagens door de dorpskern. Het systeem kost 410.000 euro en zal 6 maanden proefdraaien. Projectingenieur Kathy Courtens: “De prijs ligt hoger omdat de volledige software en het onderhoudscontract voor de komende twee jaar meegerekend werd. Maar als er meerdere systemen geĂ¯nstalleerd worden zal de prijs dalen”.

Verkeersborden aan de rand van de woonkern waarschuwen vrachtwagens dat ze er alleen mogen laden en te lossen. Elk voertuig hoger dan 3 meter wordt met laser en camera geregistreerd. Bij het verlaten van de dorpskern gebeurt hetzelfde. Het systeem berekent de snelheid van het voertuigen tussen de twee meetpunten reden en haalt er de voertuigen tussenuit die niet ter plaatse gestopt zijn om te laden of lossen. De nummerplaten van bussen en van de hulpdiensten worden geregistreerd op een ‘white list’ en worden niet geverbaliseerd. Voertuigen die geseind staan of niet verzekerd zijn worden altijd geflitst.

Vrachtwagensluis 04Er wordt eveneens een samenhangend pakket maatregelen genomen. Zo wordt het systeem van vrachtwagenroutes door GPS operatoren gepromoot. Er wordt ook een informatiecampagne naar de bedrijven gestart. Een folder moet de chauffeurs helpen om snel hun bestemming binnen het havengebied te bereiken, en dit via de verplichte route. Per dorp worden er concrete maatregelen genomen. Zo worden er verkeersborden geplaatst, wordt aan de herinrichting van de dorpskernen gewerkt en komt er een strengere verkeershandhaving. Gouverneur Denys mocht het lint doorknippen in aanwezigheid van de burgemeesters van de omringende dorpen en benadrukte de goede samenwerking tussen de verschillende diensten. Want zonder bereidwillige samenwerking was dit ambitieuze plan niet mogelijk.

Lees het vervolg op http://gentbrugge.blogspot.com/2010/11/strenge-controle-op-vrachtwagens-in.html

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen