maandag 28 september 2009

Nog meer premières op filmfestival Gent.

Naast ‘De helaasheid der dingen’, ‘Altiplano’ en de Tom Barmandocumentaire ‘Portrait of a Young Man as An Artist’ gaan nog twee andere Belgische films in première op het 36ste Filmfestival Gent: ‘Double Take’ van Johan Grimonprez en ‘Not Waving, But Drowning’ van Elias Grootaers. Twee films die geselecteerd zijn voor de A Look Apart sectie van het festival. Cis Bierinckx, artistiek directeur van de Brusselse Beursschouwburg, stelt elk jaar voor het Filmfestival Gent zijn eigenzinnige filmselectie samen onder de noemer A Look Apart. Hij heeft een neus voor films die vragen opwerpen over cultuur, mens en maatschappij en tegelijkertijd ook het medium film ter discussie stellen. Dit jaar bevat zijn programma twee Belgische premières.

Johan Grimonprez’ film ‘Double Take’ is een filmische meditatie over de rol van de media in de cultuur van angst en catastrofe die vandaag onze wereld bepaalt. Double Take verkent de ideologie en politiek van de angst van de afgelopen vijftig jaar, van de koude oorlog tot de War on Terror en van The Birds tot Independence Day. Terwijl de film de ideologische macht van de cinema en de televisie blootlegt, ontwikkelt zich voor de toeschouwer een tweede verhaallijn waarin Alfred Hitchcock zijn dubbelganger achtervolgt in een zelfberaamd moordcomplot. Deze film is een vrije adaptatie van een kortverhaal van de Argentijnse auteur Jorge Luis Borges met in de hoofdrol de professionele Hitchcock lookalike Ron Burrage. De film gaat op 14 oktober in première in Kinepolis Gent. De dag erna wordt onder de titel Shot By Both Sides een symposium georganiseerd over de film, dit in samenwerking met Kask Hogeschool Gent, vzw KuS Kunstensite, VAF Flanders Image en Zapomatik. Meer informatie via www.doubletake.kaskprojecten.be

‘Not Waving, But Drowning’ is de eerste lange documentaire van de jonge regisseur Elias Grootaers. Hij kreeg een wildcard van het Vlaams Audiovisueel Fonds op basis van zijn fel gesmaakte kortfilm ‘Lignes. En quête d’une mémoire’. In Not Waving, But Drowning observeert Grootaers enkele Indische vluchtelingen in een transitcentrum aan de Belgische kust. Zijn film onderzoekt noch de actuele Belgische wetgeving, noch de georganiseerde mensenhandel, maar is eerder een onderzoek naar de essentie van het woord ‘illegaal’. De gevatte verstekelingen/vluchtelingen leven in het ijle van de onzekerheid. Hun blikken vertellen meer dan hun ogen. Wie zijn deze mensen die door onze welgestelde maatschappij eerder als spookfiguren dan als mensen worden aanzien? Grootaers is een aangever die door zijn welgekozen beelden en suggestieve montage aan de kijker ruimte geeft om zelf een antwoord te formuleren. De film wordt op 12 oktober in internationale première vertoond in Domzaal Vooruit.

Voor een volledig overzicht van de A Look Apart films zie www.filmfestival.be
of http://www.filmfestival.be/about2.cgi?go=detail&id=887&lang=nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen