dinsdag 22 september 2009

Gentse ombudsvrouw werkt hard maar klaagt niet.

Ombudsvrouw01De Gentse ombudsvrouw mocht trots haar jaarverslag 2008 voorleggen, een dikke turf met mooie foto’s maar vooral verplichte lectuur voor wie wil weten wat er in Gent allemaal misloopt. En dat over 280 pagina’s. Toch zijn er beduidend minder klachten dan de vorige jaren. Van he topjaar 2006 met 4.037 klachten naar 3.541 klachten in 2005 naar 3.541 in 2007 om op 2.942 klachten te eindigen in 2008. De ombudsvrouw is echter voorzichtig: de eerstelijns klachtenbehandeling werkt beter en ook Gentinfo verschaft accurate informatie, dat helpt de (Gentse) burger ook op weg.

De ombudsvrouw stelt wel meer dossiers op en werkt heel wat langer aan die dossiers dan in het verleden. De burger gaat vaker te rade bij de ombudsvrouw als hij ongelijk krijgt of zich benadeeld voelt. Dat de ombudsvrouw meer en langer aan haar dossiers werkt komt omdat bepaalde problemen vrij complex zijn (Wegendienst). Of omdat de Ombudsvrouw een andere visie op de feiten heeft (Parkeerbedrijf). Toch kom je niet bij de Ombudsvrouw om gelijk te krijgen, zo werkt het niet. Wie geen gelijk heeft moet bij haar geen wonderen verwachten.

Gent krijgt goede punten van de ombudsvrouw: de meeste problemen worden aangepakt. Toch schort er iets. Vroeger waren er grijze zones: iedereen kende het probleem, maar niemand is bevoegd. Nu gebeurd het omgekeerde. Ambtenaren worden manager en houden hun budget angstvallig in het oog. Met als resultaat dat alle bevoegde diensten het probleem erkennen maar niet ingrijpen: men wacht gewoon tot een andere dienst het werk doet en opdraait voor de kosten. Mevrouw Passemiers: “Een werkgroep onkruid mag dan nog heel leuk zijn, maar ze kuisen zelf niet op. Men kan nog lang vergaderen als iedereen het probleem erkent maar toch finaal doorschuift naar een andere dienst”.

De burger klaagt steeds meer andere burgers en over honden. En over het straatbeeld, trottoirs, parkeren en reglementen. Denk maar aan de bakker die stikt onder de voorschriften en reglementen, controles en voorwaarden die elkaar tegenspreken. De man geraakt bedolven onder de papierberg en de klanten blijven weg omdat er geen parkeerplaats is in de directe omgeving. Gelukkig is er een goed netwerk van ombudsdiensten die elkaar bijstaan om wegwijs te geraken in deze soms Kafkaiaanse situaties.

Over de Gentse ombudsvrouw en de andere ombudsmannen die met haar samenwerken, of als u het jaarverslag online wil raadplegen: http://www.gent.be/ombudsvrouw Alle Belgische ombudsdiensten samen op http://www.ombudsman.be

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen