De Lijn raadt haar reizigers aan niet tot eind augustus te wachten met de aankoop of verlenging van een abonnement. De tweede helft van augustus is het erg druk in de Lijnwinkels en kunnen de wachttijden oplopen tot een uur en meer. Veerle Waterschoot, verantwoordelijke Lijnwinkels: “Reizigers die graag snel hun abonnement hebben, kopen het best online via www.delijn.be of gaan nu al naar een Lijnwinkel. Omdat veel mensen tot eind augustus wachten om hun abonnement te kopen, kunnen de wachttijden aan de loketten op piekmomenten oplopen tot een uur en meer. Met bijna 31 000 abonnementen is de periode van half augustus tot half september de drukste maand van het jaar voor de Oost-Vlaamse abonnementendienst”. De online verkoop van abonnementen is in juli verdubbeld.
Om de reizigers te helpen, zijn sommige Lijnwinkels langer open of wordt een extra loket geopend. Wie langsgaat in een Lijnwinkel, kan zijn abonnement meteen meenemen na vertoon van zijn identiteitskaart of oud abonnement. Een abonnement kan ook schriftelijk aangevraagd worden bij de dienst Abonnementen van De Lijn. In dat geval moet de aanvrager minstens twee weken vóór de aanvangsdatum een kopie van zijn identiteitskaart en een ingevuld aanvraagformulier bezorgen. Op www.delijn.be (contact) en 070 220 200 vinden de reizigers meer informatie daarover. Reizigers kunnen een abonnement online kopen, schriftelijk aanvragen of langsgaan in een Lijnwinkel.
De snelste manier is het online kopen via www.delijn.be. Daarvoor heb je een elektronische identiteitskaart (eID) en een kaartlezer nodig. Wie online een abonnement koopt, vindt het na drie werkdagen in de brievenbus. In juli hebben in heel Vlaanderen 1.941 mensen online een abonnement gekocht. Dat is dubbel zoveel als een maand eerder. De online verkoop van abonnementen ging van start op 5 oktober 2007.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten