maandag 15 juni 2009

Gent neemt feestelijk afscheid van zijn trolley

Trolley 03Zondagvoormiddag nam Gent definitief afscheid van ‘zijn’ trolleybus. Voor een allerlaatste keer werd het parcours van lijn 3 afgelegd, en dat in aanwezigheid van een 63-jarige trolleybus uit Brussel. Daarna werd de trolleybus officieel overgedragen aan META (MobiliteitsErfgoed Tram en Autobus). Vanaf heden is de Gentse trolley een museumbus. Het trolleyavontuur begon in 1929 in de Antwerpse haven, nadien in Brussel ( lijn 54) en in 1986 in Gent (lijn 3). Het meest omvangrijke trolleynetwerk ging in 1930 in Luik van start, en dat tot in 1971. Met het afscheid van de Gentse trolleybus werd meteen ook het Belgische trolleyavontuur afgesloten. Nu komen er hybride dieselbussen, die deels rijden op de energie die ze zelf opwekken als ze remmen. Zo is er nu al één, en volgend jaar komen er nog 20 bij. Voor een verslag en foto’s van de hybride bussen, klik hier

Het weer viel tegen, maar het grote aantal busspotters maakte veel goed toen de drie laatste trolleybussen door Gent reden voor hun afscheidsrit. Een van de twee Gentse bussen was daarenboven herschildert in de kleuren van de MIVG, in de kleur waarmee de eerste trolley rondreed in maart 1989. De trolleybus had in Gent heel wat vurige voorstanders. Chauffeur Dominiek Lust: “Ik rijd sinds 1997 met de trolley. Het gaat stil en soepel, en je trekt sneller op dan met de gewone dieselbus”. Het afscheid was echter onvermijdelijk, zegt afdelingshoofd Christel Boumans. “In de glorietijd van de trolley hadden we 20 bussen, maar na 20 jaar waren ze écht aan vervanging toe. De techniek veranderde te snel en de trolley is té duur. De laatste tijd hebben de trolleys nog nauwelijks gereden. De keuze viel uiteindelijk op het vertrammen van Lijn 3, dat was het einde van de trolley”.

Trolley 10Na de rondrit werden de aanwezigen verwelkomd door de heer Dirk Busschaert, directeur De Lijn Oost-Vlaanderen. Ook de heer Jos Geuens, voorzitter Raad van Bestuur De Lijn en META en schepen Karin Temmerman gaven hun visie op het openbaar vervoer. Schepen Temmerman waarschuwde wel voor hooggespannen verwachtingen: er zijn dienen nog heel wat hindernissen overwonnen te worden vooraleer buslijn 3 vervangen wordt door tram 3. Veel straten zoals Steendam en Dampoortstraat zijn nog maar net herlegd en overal op het parcours zijn er hindernissen. Toch zal bij de heraanleg van de Korenmarkt en de Belfortstraat me tramsporen aanleggen, met het oog op later.Tenslotte overhandigde Dirk Busschaert de sleutels van de laatste trolleybus aan de heer Jos Geuens als voorzitter van Meta.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen