maandag 6 april 2009

Meer grensoverschrijdende drugscampagnes.

Mijn Ronde 05 Vrijdag 3 april werd de Euregionale campagne Don’t Blow And Drive gepresenteerd in het provinciehuis van de Provincie Zeeland in Middelburg, Nederland. De campagne richt zich op Nederlandse, Belgische en Franse coffeeshopbezoekers en wijst op de risico’s van autorijden onder invloed van cannabis. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van hen onder invloed van cannabis terugrijdt naar de eigen woonplaats. Dit zorgt voor verkeersonveiligheid in Zeeland, Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Naast deze voorlichting wordt er intensiever gecontroleerd door de Nederlandse en Belgische politie op het rijden onder invloed van cannabis.

Deze situatie verontrustte de burgemeesters van de grensgemeenten. Onder impuls van gouverneur Denys zijn het Euregionaal Veiligheidsoverleg Scheldemond en de Euregio Scheldemond daarop een grensoverschrijdend project gestart dat de verkeersveiligheid moet vergroten. Het project bestaat uit de voorlichtingscampagne Don’t Blow And Drive en de intensivering van handhavingscontroles. Met name in België zijn deze controles het afgelopen jaar al toegenomen. Ook tijdens grensoverschrijdende acties wordt extra gecontroleerd op het autorijden onder invloed van drugs.

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid vallen er in Nederland ieder jaar tachtig verkeersdoden als gevolg van het rijden onder invloed van drugs. Dit is circa 10% van alle verkeersdoden. Uit de Belgian Toxicology and Trauma Study blijkt dat 10% van de bij een ongeval gewond geraakte bestuurders sporen van drugs in hun bloed hadden. Jaarlijks gaat het dan om circa 6.300 slachtoffers.

De voorlichtingscampagne bestaat uit Nederlandstalige en Franstalige folders, een tweetalige interactieve website en ondersteunend materiaal in de coffeeshops. De boodschap van de campagne luidt: Don't Blow And Drive. Niet sturen als je cannabis hebt gebruikt. Ook wordt opgeroepen om vooraf af te spreken wie er terugrijdt. Om de boodschap onder de doelgroep te verspreiden worden zogenoemde droedels ingezet. Dit zijn grappige tekeningetjes die coffeeshopbezoekers zelf kunnen maken terwijl zij wachten, die de boodschap 'Don't Blow And Drive' ondersteunen. Coffeeshopbezoekers kunnen hun eigen droedels uploaden op de website of ter plaatse tekenen en inleveren. Uit de inzendingen wordt regelmatig een nieuw campagnebeeld geselecteerd.

De campagne wordt gecoördineerd door het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ), in samenwerking met het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). De campagne is financieel mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van het Scheldemondfonds, de Provincie Oost-Vlaanderen, de Provincie Zeeland en de gemeente Terneuzen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is geïnteresseerd in de uitkomsten van het evaluatieonderzoek en levert hieraan een bijdrage. De Euregio Scheldemond bestaat uit de provincies Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en de provincie Zeeland.

Guido Van Peeterssen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen