maandag 23 maart 2009

Belgacom innoveert: nieuwe toepassingen voor mobiel betalen

Nadat Belgacom vorige week aankondigde dat het een belang neemt van 40% in Tunz, specialist in mobiele betalingen, werd nu ook haar innovatiestrategie rond mobiel betalen toegelicht. Voortbouwend op het succes van onder meer de mobiele parkeerdiensten beschouwt de Belgacom Groep mobiele betalingen als een belangrijk domein in de ontwikkeling van vernieuwende diensten. Samen met Tunz en andere partners wil Belgacom zorgen voor een snelle doorbraak van mobiele microbetalingen in andere domeinen. Tijdens de persconferentie werden nieuwe partnerships en proefprojecten aangekondigd met Accor Services, Coca-Cola en Delhaize. Er waren demo’s van nieuwe toepassingen en een nieuw merk werd gelanceerd: PingPing.

In 2007 startte Proximus in samenwerking met De Lijn(de Vlaamse openbaar vervoer maatschappij) het SMS ticketingsysteem waarmee Proximus klanten in Antwerpen en Gent hun ticket via hun mobiele telefoon kunnen betalen en ontvangen. In 2008 werden 226.000 sms-tickets verkocht. Vandaag zijn er 1.000 aankopen per dag. Om deze businesslijn verder te versterken nam Belgacom in juli 2008 Mobile-for over, een bedrijf gespecialiseerd in mobiel betalen voor parkeren. Mobile-for introduceerde samen met Proximus SMS parkeren in Antwerpen, Brugge, Hasselt, Tienen, Leuven, Schaarbeek, Lokeren, Wetteren, Turnhout en Diest. In 2008 werden 1,3 miljoen parkeertransacties geregistreerd. In 2009 verwacht men er meer dan 2 miljoen, een stijging met meer dan 50%.

Vorige week nam Belgacom een belang van 40% in Tunz, een Belgisch bedrijf in het bezit van een Europese e-moneylicentie. Deze participatie past in de innovatiestrategie van Belgacom om nog meer te investeren in de groeiende markt van mobiele microbetalingen. Tunz is een uniek open betaalplatform, dat een ruime keuze aan vernieuwende mobielebetalingsoplossingen en -applicaties biedt, zoals contactloze (NFC) betalingen, nationale en internationale betalingen van persoon tot persoon, internetbetalingen, loyalty, couponing, mobiele ticketing, dematerialisatie van papieren bonnen. Meer informatie: www.tunz.be.

In alle sectoren van het bedrijfsleven zijn partnerships en toepassingen denkbaar. Vandaag lanceerde Belgacom partnerships en kondigde pilootprojecten aan met de volgende partners: Accor Services: elektronisch Ticket Restaurant® via mobiele betalingen. Delhaize: microbetalingen en betalen met elektronisch Ticket Restaurant®. Coca-Cola: mobiele betalingen aan drankautomaten. Meer info:
www.accorservices.be en www.delhaize.be en www.cocacolabelgium.be.



Vandaag lanceerde Belgacom samen met de partners ook een nieuw merk voor microbetalingen, dat symbool staat voor mobiele betalingen: PingPing. Dit merk en het erbij horende logo zullen aangeven waar de klant terecht kan voor mobiele betalingen, met alle voordelen vandien. Snel, gebruiksvriendelijk, geen kleingeld nodig, interactief
… Het systeem is toegankelijk voor alle mobiele klanten, ongeacht hun operator. Meer informatie: www.belgacom.com en www.pingping.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten