Om de gloednieuwe mobiele website van de Stad Gent te promoten ging schepen van Rouveroij donderdagavond op een brandweerladder de lucht in. Opdracht: op 15 meter hoogte een grote blauwe sjacosj om de arm van Jacob van Artevelde te hangen. Schepen van Rouveroij: “Gent heeft een nieuwe mobiele website die men via GSM kan raadplegen. Het project mobiele website van de stad Gent kreeg de naam 'Gent in de sjakosj' omdat mensen hun GSM vaak in hun jas of in hun 'sjakosj' meenemen. Enige voorwaarde is een GSM met internettoegang”. De nieuwe site staat boordevol informatie om het leven aangenamer te maken. Winkelen, ontspannen, eten en drinken, het Gents nieuws volgen, het kan allemaal mobiel. Het project is een samenwerking tussen de stad Gent, Digipolis en het IBBT.
De nieuwe website ging op vrijdag 9 januari online, zodat iedereen voortaan moeiteloos alle mogelijke informatie over Gent kan raadplegen. Voor Proximus klanten is de dienst de eerste drie maanden zelfs gratis. Ook op de Infokiosken van de Stad
Met ‘Gent in de sjakosj’ is leven in de stad nog eenvoudiger. Winkelen, ontspannen, eten en drinken, het nieuws volgen, kan allemaal mobiel. Het publiek vindt er ook de noodnummers en alle relevante info uit de stadsgids. Het nieuwe mobiele portaal heeft een formaat dat gebruiksvriendelijk is voor gsm. De Stad
Het experiment duurt drie maanden. Tot donderdag 9 april kunnen Proximus klanten gratis gebruikmaken van de dienst; klanten van andere providers checken best de datatarieven bij hun leverancier. Door de gebruikte technologie is de prijs van het surfen beperkt: de informatie is beschikbaar in een formaat dat weinig dataverkeer genereert en dus minder kost. Meestal kost het raadplegen niet meer dan de prijs van een SMS. Bij positieve evaluatie zal het informatieaanbod geleidelijk aan verder uitgebouwd en aangevuld worden met nieuwe toepassingen.
Schepen van Rouveroij: “Gent kiest uitdrukkelijk voor innovatie. Dit experiment is een onderdeel van de ‘Proeftuin voor Innovatie’, die de in de stad aanwezige kennis en innovatie wil promoten. Innovatie moet uit het laboratorium gehaald worden en zichtbaar gemaakt worden in het stadsbeeld. Het stadsbestuur kiest er dan ook nadrukkelijk voor om alle op zijn websites beschikbare informatie via nieuw beschikbare technologie toegankelijk te maken voor gsm, pda en infokiosken”. Het avontuur van schepen van Rouveroij en Jacob van Artevelde zoals u hen nog nooit zag: Youtube
Geen opmerkingen:
Een reactie posten