donderdag 8 oktober 2009

Madama Butterfly is eindelijk terug in de Vlaamse Opera

De Vlaamse Opera rondt stilaan haar legendarische Puccini cyclus af. Later deze maand is er nog de concertante uitvoering van Le Villi maar eerst is er de herneming van de geraffineerde Robert Carsen productie van Madama Butterfly. Deze succes- productie van Robert Carsen laat niemand onberoerd. Madama Butterfly is de geschikte opera voor diegenen die voor het eerst willen proeven van het genre.

Tijdens een dienstreis doet de Amerikaanse luitenant B.F. Pinkerton de haven van Nagasaki aan. De huwelijksmakelaar Goro heeft voor hem een huwelijk geregeld met de jonge geisha Cio-Cio San, dochter van een samoerai die harakiri pleegde. De Amerikaanse consul Sharpless probeert Pinkerton ervan te overtuigen om van het huwelijk af te zien, maar die zet zijn plannen door. Door het huwelijk wordt Cio-Cio San door haar oom, de Bonze, verstoten uit haar familie. Jaren na hun enige huwelijksnacht gaan voorbij. Als Pinkerton terugkeert naar Nagasaki wordt Cio-Cio San - die intussen een zoon heeft gebaard - keihard geconfronteerd met de waarheid rond Pinkerton. Onteerd zit er voor haar niets anders op dan het pad van haar vader te kiezen.

In dit delicaat geishaportret hanteert Puccini een uiterst geraffineerde lyrische stijl. Hij verweeft op een subtiele manier authentieke Japanse muziek met zijn eigen verfijnde klankenfantasieën. Muhai Tang is de gedroomde dirigent om deze ragfijne partituur met alle zijn verwijzingen naar het Verre Oosten in de muziek tot leven te brengen. Karine Babajanyan - de Tosca van de Bregenzer Festspiele die onlangs door Opernglas werd geprezen als "een grote actrice die zich met haar en huid in haar rollen stort" - is Cio-Cio San. Zij alterneert met de jonge Koreaanse Yunah Lee. Pinkerton krijgt gestalte door dé Puccini tenor Mikhail Agafonov. Een opera die focust op een thema dat na al die jaren nog steeds brandend actueel is: http://www.vlaamseopera.be/Productions

Geen opmerkingen:

Een reactie posten