Onder de titel ‘3x avant-garde' opende het Museum voor Schone Kunsten Gent drie tentoonstellingen die telkens een ander facet belichten van het internationale modernisme in het interbellum. In samenwerking met het Von der Heydt-Museum in Wuppertal wordt een tentoonstelling gewijd aan het grafische werk van de Duitse kunstenaar Max Beckmann. Het MSK toont een representatieve selectie prenten uit de periode 1911-1923, aangevuld met twee kapitale schilderijen. De tentoonstelling illustreert de doordringende analyse van het menselijk bestaan in het werk van één van de grote Duitse expressionisten. De Chinese schrijver en kunstpromotor Lu Xun is de centrale figuur in de tweede tentoonstelling die de ontwikkeling van de moderne grafiek in China behandelt in de eerste helft van de twintigste eeuw. Het National Art Museum of China in Beijing, het Lu Xun Museum in Beijing en het Lu Xun Memorial in Shanghai zijn de partners voor deze expositie die kadert in het festival Europalia China. Het uitzonderlijke bruikleen van ‘Le grand déjeuner' van Fernand Léger door het Museum of Modern Art in New York is de aanleiding voor een derde tentoonstelling waarin het werk van de Franse kunstenaar wordt vergeleken met dat van Belgische tijdgenoten.
De Duitse kunstenaar Max Beckman liet een indrukwekkend oeuvre na met meer dan 2.000 werken. Het Von der Heydt-Museum in Wuppertal bezit een uitgebreide collectie van zijn werk. Voor de tentoonstellig viel de keuze op het grafisch werk uit de periode 1911-1923, aangevuld met twee schilderijen uit 1920. De schetsmatige stijl van vóór WO I is een Duitse variant van het impressionisme,nog sterk verankerd in het realisme. Max Beckman meldde zich als hospitaalsoldaat en werd ingezet in België, in de buurt van Ieper. Deze ervaringen waren cruciaal voor zijn evolutie naar een meer expressionistische beeldtaal. Deze tentoonstelling is het resultaat van een goede samenwerking tussen de musea van Gent en Wuppertal met wederzijdse bruiklenen en kadert in een hele reeks zoals Frans Masereel, (1986); Ik, James Ensor. Tekeningen en prenten (1987); Les Vingt en de avant-garde in België; Max Ernst (2002).
In de eerste decennia van de twintigste eeuw vonden in China historische gebeurtenissen plaats die de loop van de geschiedenis radicaal veranderden. In deze ontwikkeling speelde deschrijver en uitgever LuXun een bepalende rol. Na zijn terugkeer naar China in 1909 ijverde hij voor een grondige hervorming van de Chinese taal. In de kaften van zijn boeken duiken versieringselementen op uit de art nouveau. Maar ook traditionele motieven uit de oude Chinese cultuur werden hergebruikt. Lu Xun voelde zich bijzonder aangetrokken tot de houtsneden van Frans Masereel. Hij interesseerde zich in de houtsnede in de overtuiging dat ze het volk aanspraken en organiseerde in 1931 zelfs een workshop waar een Japanees graficus jonge Chinese kunstenaars in de techniek inwijdde. De tentoonstelling neemt Lu Xun als uitgangspunt om een overzicht te geven van de moderne grafiek in China van 1919 tot 1949. Zijn internationalisme bracht een artistiek reveil op gang dat tot op vandaag voortleeft.
Het MoMa (Museum of Modern Art) in New-York leent uitzonderlijk een topwerk van Fernand Léger uit aan het MSK. Het MSK gebruikt dit monumentaal schilderij om de invloed van Léger op de Belgische moderne kunst in beeld te brengen aan de hand van werken uit eigen collectie. Omstreeks 1920 nam Léger meer afstand van het vooroorlogse kubisme en net zoals Pablo Picasso introduceerde hij de figuratie opnieuw in zijn kunst. Het schilderij Drie vrouwen dat vooral bekendheid geniet onder de titel Le grand déjeuner, vormt het eerste hoogtepunt in deze nieuwe visie. In dit schilderij combineert de kunstenaar verschillende klassieke genres met elkaar: het naakt, het stilleven en het interieur. Léger plaatste de figuren in een tijdloze wereld vol rust en kalmte. Le grand déjeuner was het laatst te zien op de overzichtstentoonstelling van de kunstenaar in Brussel in 1938.
www.mskgent.be
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten