woensdag 2 september 2009

Succesvolle Vlaamse muziekcommunity vi.be bestaat 1 jaar.

Sinds welgeteld één jaar verenigt vi.be (uitgesproken als het Engelse vibe) de Vlaamse muziekscène online: bands, dj’s, muzikanten, organisaties en muziekfans. De site leunt aan bij bekende en populaire social networksites als MySpace en Facebook, maar dat is niet het doel. vi.be is er niet om zo veel mogelijk vriendjes te maken, dan wel om de juiste contacten te leggen, en het vergroten van kansen voor opkomende Vlaamse bands, dj’s en muzikanten. In tegenstelling tot de grote internationale tegenhangers worden aan vi.be namelijk ook heel wat offline projecten gekoppeld: tastbare initiatieven die bands en dj’s vooruithelpen. Luc Nowé: “Het is helemaal niet onze ambitie om een MySpace of Facebook naar de kroon te steken. Ons doel is het maximaliseren van kansen: door concrete initiatieven opkomend talent meer kansen en zichtbaarheid geven, en hen door een nieuw publiek te laten ontdekken. Het model van vi.be is uniek: een optimale mix van online en offline!”

Poppunt werkt samen met een brede waaier van partners uit de Vlaamse muziekscène: muziekclubs, concertzalen, party-organisatoren, danceclubs en zo meer. Op een jaar tijd kregen een honderdtal groepen en dj’s kansen bij meer dan veertig verschillende partners als Kozzmozz, 4 AD, Dour, Ten Days Of, Petrol, Muziekodroom, Het Depot, City Parade, Boomtown. Directeur Luc Nowé: “En dit is nog maar het begin. We willen samenwerken met nog meer partners uit verschillende genres en hen aanzetten om kansen te geven aan opkomend talent. In het najaar van 2009 zetten we nog extra in op speelkansen voor dj’s bijvoorbeeld, en we werken ook een grote producerswedstrijd uit met Switch op Studio Brussel. Dat kan, omdat we ondertussen een kritische massa van users hebben bereikt die toelaat om heel sterk in de breedte te gaan werken: nu al zijn om en bij de 2300 bands, 1250 dj’s, 400 organisatoren en 6000 users actief op vi.be. Nu organisatoren sneller de weg vinden naar vi.be, kunnen we ook meer in de diepte gaan werken, en kleinere scènes en minder bekende genres een zetje geven. Zoals nu al bijvoorbeeld met de reggaewedstrijd Catch a Mic in samenwerking met Reggae Geel het geval is.”

Via vi.be wil Poppunt opkomend talent ook een grotere zichtbaarheid geven in de media, en ook daar zet de verbreding zich door, via samenwerking met Radio 1 en diverse online en print media als bijvoorbeeld RifRaf, Nightcode, Digg, Damusic, Cutting Edge, Mindview. Ook via het eigen Poppunt Magazine en video-reportages op de multimediale website poppunt.be komt het opkomend talent in de kijker. Directeur Luc Nowé: “Bij de lancering van vi.be hebben we ook ons project Demopoll in een nieuw jasje gestoken en sterk uitgebreid: vi.be ON AIR. Poppunt selecteert experts uit de muziekscène die dan op vi.be op zoek gaan naar opkomend talent dat dan aan bod komt op Studio Brussel. Niet minder dan 93 groepen kregen vorig seizoen zo de kans om voor het eerst op de radio te komen. Customs (Rex) en Superlijm (Michael Jordan) zijn op die manier komen bovendrijven”.

Nu springt ook Radio 1 op de kar, wat ook meer kansen geeft aan singersongwriters, of Nederlandstalige muziek. Online media als Cutting Edge plaatsen dan weer opkomend talent van eigen bodem dat ze gespot hebben op vi.be in de aandacht, in plaats van internationaal talent”. Evert Venema (muziekredactie Radio 1): “Ook Radio 1 ondersteunt ten volle jong talent. Samenwerken met vi.be en Poppunt maakt dit nog gemakkelijker. Uit de selectie van experts van vi.be snort de muziekredactie van Radio 1 elke week 1 band op die we dan maximale exposure geven: we engageren ons om die band of artiest gedurende die week herhaaldelijk te draaien in onze muziekprogramma’s en hopen op deze manier op talent te stoten dat we zelfs langer dan een week kunnen meenemen”.

Heel wat concours en wedstrijden bannen dan weer de demo en gaan volledig digitaal dankzij vi.be. Aan vi.be werd een uitbreiding gebouwd die het toelaat om concours volledig online te laten verlopen, inclusief online jurering, blind beluisteren, quoteren en becommentariëren, etcetera. De tweejaarlijkse provinciale popconcours bijvoorbeeld, hebben de fysieke demo’s volledig verbannen, en kiezen voor het gemak van online jurering, net zoals de Nekka wedstrijd of plaatselijke concours als het Gentse De Beloften. Voor het eerst in haar bestaan gaat nu ook de moeder aller rockconcours in Vlaanderen, Humo’s Rock Rally, volledig digitaal en maakt daarbij gebruik van het vi.be platform en de mogelijkheden die het biedt.
www.poppunt.be
http://vi.be
www.radio1.be
www.humo.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten