donderdag 10 september 2009

Een eeuw luchtvaartgeschiedenis boven Gent

Weinig steden hebben zo een luchtvaartgeschiedenis als Gent. Nadat Henri Farmant er in 1908 vertok voor de eerste vlucht in België werd het oefenterrein in Sint-Denijs-Westrem uitgebouwd tot een heus vliegveld. Ons land was daarmee op gebied van luchttransport de derde natie ter wereld, na Frankrijk en de Verenigde Staten. Tijdens WO I werden van hier uit de eerste strategische bombardementen uit de geschiedenis uitgevoerd. Op 24 mei 2008 verscheen het eerste deel van deze reeks, en dit ter gelegenheid van een druk bijgewoond symposium in de Gentse Lakenhalle.

Luchtvaart Gent 01 Het tweede deel van deze kroniek van de Gentse luchtvaartgeschiedenis behandelt de oorlogsjaren 1940-1945. Met de Duitse bezetting bleef Gent niet gespaard van het oorlogsgeweld: de Duitse bezetter gebruikte de vliegvelden rond Gent als uitvalsbases voor strategische luchtbombardementen boven Engeland. Met de verschrikkelijke bombardementen van 1917-1918 in het achterhoofd begon de burgerbevolking in ijltempo een netwerk van schuilkelders en loopgraven uit te bouwen. Medeauteur Georges Antheunis heeft heel wat van deze plaatsen bezocht en geïnventariseerd. Het tweede boek omvat ook de trieste bombardementen boven de kanaalzone en de spoorweg knooppunten die een verschrikkelijke tol eiste bij de burgerbevolking. Gesneuvelde piloten werden naar de Westerbegraafplaats overgebracht. Toen de geallieerden in september bezit namen van het vliegveld volgde de vuurdoop voor de Poolse Spitfirewing die tientallen Duitse toestellen afschoot. Eindelijk kregen de Gentenaars die aan de zijde van de Royal Air Force vlogen de plaats die ze verdienden.

Het boek werd voorgesteld op een toepasselijke plaats: in de bar van de Holiday Inn, vroeger Flanders Expo, nu officieel ‘The Loop’, en dit als herinnering aan de halsbrekende luchtvaartacrobatie van Adolphe Pégoud die hier in 1913 een opgemerkte luchtvaartshow opvoerde. Adolphe Pégoud maakte hier met zijn toestel de Blériot de eerste succesvolle looping. Manager Leon Raaimaakers van Holiday Inn Expo: “De bar kreeg een serieuze facelift en werd volledig in luchtvaartstijl herbouwd. Klanten genieten van een drankje in knusse zetels tussen de vele historische foto’s en schaalmodellen”. De bar lijkt wel een klein luchtvaartmuseum. Leon Raaimakers: “Onze band met de ontwerpers is zeer sterk, we hebben dit project dan ook ten volle gesteund. En de bezoekers zijn echt onder de indruk van de resultaten, zeker diegene die de bar bezoeken om te genieten van een glas”.Het boek “Een eeuw luchtvaart boven Gent: ’40 –‘50” wordt op zaterdag 7 november voorgesteld tijdens een symposium in de Holiday Inn Gent Expo. Wie vóór 20 oktober 2009 intekent op dit prachtige en rijk geïllustreerde boek betaalt slecht 30 euro. De voorintekenaars kunnen het boek ter plaatse afhalen. Wie het symposium (van 13 tot 16.30 uur) wil bijwonen moet op zijn overschrijving gewoon ‘Gent 2 + symposium’ vermelden. Wie het boek thuis wil ontvangen voegt 5 euro port toe en stort op rekening 063-4145898-56 van The Flying Pencil, 9320 Erembodegem. Meer inlichtingen op www.flyingpencil.be of 053/41 07 03.

Maar men kan het boek ook afhalen op zaterdag 14 november in het VTI Deinze. Daar staat de Gentse luchtvaartgeschiedenis in de kijker ter gelegenheid van de modelbouwtentoonstelling “Artevelde Challenge”, een initiatief van IPMS Gent .

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen